top of page

Personuppgiftspolicy

Du ska kunna känna dig trygg med vår hantering av dina personuppgifter. Därför har vi tagit fram denna personuppgiftspolicy, som förklarar hur vi samlar in och använder den information vi har om dig.

 

Innehållsförteckning

• Vad är en personuppgift och behandling?

• Ansvarig för de personuppgifter vi samlar in

• Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund?

• Varför behandlar vi dina personuppgifter?  

• Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?  

• Vi delar dina personuppgifter med andra

• Var behandlar vi dina personuppgifter?    

• Hur länge sparar vi dina personuppgifter?   

• Vad har du för rättigheter som registrerad?    

• Kan det finnas hinder mot radering?     

• Hur hanterar vi personnummer?    

• Hur skyddas dina personuppgifter?

• Datainspektionen är tillsynsmyndighet. 

• Hur kontaktar du oss om personuppgifter?

• Uppdatering av personuppgiftspolicy

• Personuppgiftspolicy PDF

 

Vad är en personuppgift och behandling?

Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till dig som fysisk person. Exempel på personuppgifter är namn, personnummer och adress. Men även bilder och ljudupptagningar som behandlas i en dator kan vara personuppgifter, även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (t.ex. IP-nummer) är personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.

Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna, dvs. varje åtgärd som vidtas med en personuppgift, oberoende av om den utförs automatiserat eller inte. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.

 

Ansvarig för de personuppgifter vi samlar in

Personuppgiftsansvarig för de behandlingar som vi utför med dina personuppgifter är Service Agenten 08 AB, org.nr. 556700-9328, med adress Åshusby 105 Rosersberg

 

Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund?

Vi samlar in följande information:

• Grundläggande personuppgifter: namn, personnummer

• Kontaktuppgifter: e-postadress, telefonnummer och adress

• Fastighetsinformation: Fastighetsbeteckning

• Kontroll av identitet; bl.a. genom Visma

 

Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi hanterar dina personuppgifter enbart med stöd av, i lag angivna, grunder. Främst behandlas dina personuppgifter för att vi ska kunna fullgöra vår del av vårt avtal. Får vi inte dessa uppgifter kan vi inte fullgöra våra åtaganden och vi kan då inte ingå ett avtal med dig. Vi har krav på oss från myndigheter och i lagstiftning att ha vissa uppgifter om våra kunder, anställda och hyresgäster. Vi behöver ditt samtycke för att kunna ingå avtal och sälja våra tjänster.

Sammanfattningsvis behandlar vi dina uppgifter för att kunna ingå avtal, lämna offerter, fakturera samt söka husavdrag.

 

Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?

Vi får de flesta uppgifter direkt från dig. Ytterligare uppgifter kan inhämtas från offentliga register för att säkerställa att vi har rätt adressuppgifter till dig.

 

Vi delar dina personuppgifter med andra

Dina personuppgifter delas med redovisningskonsult och revisor samt andra bolag som kan kopplas till den aktuella tjänsten, antingen direkt eller indirekt. Vi har ingått biträdesavtal med samtliga samarbetspartners.

När det är nödvändigt för att erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Det kan vara företag som hjälper oss med betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer), marknadsföring (print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer) eller IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).

När dina personuppgifter delas med ett personuppgiftsbiträde sker det med stöd av samma legala grund som vi har samlat in din information, t.ex. för att uppfylla våra åtaganden enligt avtalet. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden för att garantera säkerheten för de personuppgifter som behandlas, att de följer våra säkerhetskrav och begränsningar och krav avseende överföring av personuppgifter.

Vissa aktörer är självständigt personuppgiftsansvariga. Det kan vara statliga myndigheter, eller företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer). När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets personuppgiftspolicy för deras behandlingar.

 

Var behandlar vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas huvudsakligen i våra egna IT-system som finns i Sverige.

 

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi använder dina personuppgifter enbart när vi har skäl att göra det och aldrig längre än det behövs. Därefter kommer vi att radera eller anonymisera personuppgifterna om det inte krävs av oss i lag att vi måste ha kvar vissa uppgifter.

Uppgifter som vi samlar in från dig för att fullgöra vår del av avtalet sparar vi så länge avtalet löper. Vid långtida affärsrelationer och vissa återkommande kunder, egen personal samt hyresgäster sparas personuppgifterna tills samarbetet/uthyrningen avslutas.

 

Vad har du för rättigheter som registrerad?

Vi är transparenta med hur dina personuppgifter behandlas och du kan därför begära att få tillgång till uppgifterna.

Vid en begäran om tillgång kan vi behöva be om ytterligare uppgifter för att säkerställa en effektiv hantering av din begäran och att informationen lämnas till rätt person.

Om du anser att exempelvis personuppgifterna är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att begära att vi rättar dessa och i vissa fall att vi begränsar eller raderar dessa.

 

Kan det finnas hinder mot radering?

Det finns vissa legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera vissa personuppgifter. Sådana skyldigheter finns i bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, samt i konsumenträtt lagstiftning.

Vi kan även behöva lagra vissa uppgifter för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

 

Hur hanterar vi personnummer?

Vi använder ditt personnummer när det är nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl. Vi minimerar alltid användandet av ditt personnummer i så stor utsträckning som möjligt genom att, i de fall det är tillräckligt, istället använda ditt födelsenummer.

 

Hur skyddas dina personuppgifter?

Vi är angelägna om att dina uppgifter ska hanteras med hög säkerhet. Vi har därför vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder, tekniska och organisatoriska, för att hantera dina personuppgifter i enlighet med gällande och modern teknologi för att skydda uppgifterna från förlust, förstöring, missbruk och obehörig tillgång eller utlämnande.

​

Endast behöriga anställda och uppdragstagare som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.

 

Datainspektionen är tillsynsmyndighet.

Datainspektionen (snart Integritetsskyddsmyndigheten) är ansvarig för att övervaka tillämpningen av dataskyddslagstiftningen.

Om du har invändningar eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter kan du kontakta Datainspektionen. Du finner kontaktuppgifter till Datainspektionen via datainspektionen.se

 

Hur kontaktar du oss om personuppgifter?

Service Agenten 08 AB

Åshusby 105

195 95 Rosersberg

info@serviceagenten.se

Mobil: 0704-25 45 61

                                                                                                       

Uppdatering av personuppgiftspolicy

Vi kan komma att uppdatera denna personuppgiftspolicy

bottom of page